Bolt taksi kokemuksia Suomessa ja ulkomailla
Boltista on tullut arkipäivää monissa kaupungeissa. Palvelu on toiminut Suomessa vuodesta 2018, ja se on ehtinyt vakiinnuttaa asemansa. Mutta miten se toimii oikeissa matkoissa – niin kotona kuin ulkomaillakin?
Bolt suomalaisissa kaupungeissa
Helsingissä Bolt tuli vaihtoehdoksi perinteisille takseille. Ensimmäisenä silmään pistää hinta. Ero tavalliseen taksiin voi olla 30-40%, varsinkin iltaisin.
Sovellus toimii vakaasti. Auto saapuu yleensä 5-7 minuutissa keskusta-alueilla. Lähiöissä odotus voi venyä 15 minuuttiin, varsinkin kello 23:n jälkeen.
Autojen laatu vaihtelee huomattavasti. Vastaan tulee uusia Toyotoja ja Skodoja, mutta myös vanhempia malleja. Sisätilan siisteys heilahtelee – moitteettomasta järjestyksestä aiempien kyytien selkeisiin jälkiiin.
Kuljettajat puhuvat suomea vaihtelevalla taidolla. Monet haluavat mieluummin jutella englanniksi. Tämä luo pienen kielimuuren, mutta sovelluksen navigointi ratkaisee useimmat kysymykset.
Tampereella ja Turussa tilanne on samankaltainen. Autoja on vähemmän kuin pääkaupungissa, mutta kysyntäkin on alhaisempi. Talvella, kun lämpötila laskee alle -15°C:n, odotusajat pitenevät – kuljettajat lähtevät vastahakoisesti liikenteeseen sellaisella kelillä.
Kokemuksia ulkomailta

Bolt toimii yli 500 kaupungissa Euroopassa ja Afrikassa. Tallinnassa palvelu näyttää parhaat puolensa. Autot saapuvat nopeasti, kuljettajat ovat kohteliaita, hinnat noin 20-25% helsinkiläisiä alemmat. Matka lentokentältä keskustaan maksaa 12-15 euroa.
Riikassa kuva on samantapainen. Bolt on täällä perinteisiä takseja suositumpi, autoja on runsaasti myös myöhään illalla. Palvelun laatu on tasaista, vaikka autojen kunto jättää joskus toivomisen varaa.
Berliini tarjoaa toisenlaisen kokemuksen. Kilpailu paikallisten palveluiden kanssa on kovaa, mikä näkyy hinnoissa – ne ovat edullisemmat. Odotusaika on kuitenkin arvaamatonta. Turistialueilla auto voi saapua kolmessa minuutissa, asuinalueilla 20 minuutissa.
Varsovassa Bolt toimii hyvin, mutta on yksi vivahde. Kuljettajat peruuttavat usein tilaukset, jos näkevät lyhyen matkan. Auto on tilattava uudelleen, mikä ärsyttää.
Lissabon osoitti yllättävän tuloksen. Bolt on täällä paikallisia takseja kalliimpi tiettyinä aikoina dynaamisen hinnoittelun vuoksi. Ruuhka-aikaan kerroin voi nousta 1,8-2-kertaiseksi.
Mielipiteitä, arvioita, faktoja
Suomi24-foorumilla näkemykset Boltista vaihtelevat. Toiset kehuvat palvelua mukavuudesta ja hinnoista, toiset valittavat tilausten peruutuksista ja autojen laadusta. Tyypillinen kommentti: kuljettaja saapui likaisella autolla, jossa tuoksui tupakka, vaikka arvosana oli 4,7.
Google Playssa Bolt-sovelluksen arvosana on 4,3/5 yli kahden miljoonan arvion perusteella. Suomalaiset käyttäjät mainitsevat useimmiten ongelmat tilausten peruutuksissa ja arvoidun hinnan poikkeamisen lopullisesta hinnasta, kun reitti muuttuu.
Trustpilotissa kuva on vähemmän ruusuinen – yleisarvosana noin 3,2/5. Suurimmat valitukset liittyvät asiakastuen laatuun ja rahojen palauttamiseen peruutettujen matkojen osalta. Prosessi voi kestää kaksi viikkoa.

Myönteiset arviot mainitsevat yleensä:
- Auton nopean saapumisen keskusta-alueilla
- Mahdollisuuden seurata matkaa reaaliajassa
- Kätevän korttimaksun järjestelmän
- Kohtuulliset hinnat perinteisiin takseihin verrattuna
Kielteiset kommentit koskevat usein:
- Kuljettajien tekemiä peruutuksia ilman syyn selvittämistä
- Pitkää odotusta lähiöalueilla
- Joidenkin kuljettajien sopimatonta käytöstä
- Vaikeutta saada korvausta ongelmallisista matkoista
Redditin r/Finland-yhteisössä käyttäjät jakavat kokemuksiaan Boltin käytöstä ulkomailla. Monet huomauttavat, että Baltian maissa palvelu toimii paremmin kuin Suomessa – autoja on enemmän, vaste on nopeampi, kuljettajat ystävällisempiä.
MTV Uutisten lokakuussa 2024 julkaiseman selvityksen mukaan Bolt-kuljettajat työskentelevät 6-7 päivää viikossa ja jopa 16 tuntia päivässä (lähde). Monet kuljettajat kertovat ansaitsevansa nykyään saman verran rahaa seitsemässä päivässä kuin aiemmin kolmessa päivässä.
Kokemus yksityiskohdissa
Maksaminen ja hinnoittelu
Pankkikortin liittäminen ratkaisee maksukysymyksen. Rahat veloitetaan automaattisesti matkan jälkeen. Järjestelmä hyväksyy suomalaiset kortit ongelmitta. Joissakin maissa käteismaksu on mahdollista, mutta se on pikemminkin poikkeus.
Dynaaminen hinnoittelu ei toimi matkustajan eduksi ruuhka-aikoina. Perjantai-ilta tai maanantaiaamu voivat nostaa hinnan puolitoistakertaiseksi. Sovellus näyttää korotetun hinnan etukäteen, mikä antaa mahdollisuuden päättää.
Turvallisuus ja luotettavuus
Kaikki matkat seurataan GPS:n kautta. Reitti tallentuu historiaan. Tämä luo tiettyä turvaa matkustajalle. Matkan jakaminen läheisille -toiminto pelaa moitteettomasti.
Arviointijärjestelmä vaikuttaa palvelun laatuun. Kuljettajat, joiden arvosana on alle 4,6, ovat harvinaisia – järjestelmä seuloo heidät pois. Myös matkustajat saavat arvosanan, mikä kannustaa asialliseen käytökseen molemmilta puolilta.
Kuljettajan tekemiä peruutuksia tapahtuu. Yleensä syynä on lyhyt reitti tai hankalaksi koettu sijainti. Sovellus ei rankaise kuljettajaa ensimmäisistä peruutuksista, mikä luo porsaanreiän väärinkäytöksille.
Ylen lokakuussa 2024 julkaiseman jutun mukaan Bolt-kuljettaja voi saada yhtiön sovelluksen kautta jopa 8 000 euron edestä keikkoja kuukaudessa, mistä voi jäädä noin 1 500–2 000 euron bruttotulot (lähde). Todellisuudessa keskimääräinen kuljettaja saa kyytejä noin 5 000 eurolla kuukaudessa, mikä vaatii noin 50 tunnin ajamista viikossa.
Vertailu kilpailijoihin
Uber ei toimi kaikissa suomalaisissa kaupungeissa. Missä se toimii, hinnat ovat suunnilleen samat kuin Boltilla. Valinta riippuu usein siitä, kumpi palvelu löytää auton nopeammin juuri sillä hetkellä.
Perinteiset suomalaiset taksit ovat kalliimpia, mutta ennustettavampia. Autojen laatu on korkeampi, kuljettajat puhuvat aina suomea. Lentoasemamatkoihin tai tärkeiden tapaamisten yhteyteen monet suosivat nimenomaan niitä.
Yango ilmestyi suomalaisille markkinoille myöhemmin ja tarjoaa aggressiivisia hintoja. Autojen määrä on kuitenkin vielä vähäinen, varsinkin Helsingin ulkopuolella.
Käytön vivahteet matkoilla
Sovellus toimii roamingissa ilman lisäasetuksia. Pääasia on internet-yhteys. Joissakin maissa paikalliset SIM-kortit ratkaisevat yhteyden ongelman ja tekevät matkoista halvempia paikallisten kampanjoiden ansiosta.
Kielimuurit ovat vähäisiä. Osoitteet syötetään sovellukseen, keskustelu kuljettajan kanssa rajoittuu usein tervehdykseen. Itä-Euroopan pienissä kaupungeissa kuljettajien englannin taito on kuitenkin harvinaisempaa.
Boltin tärkeimmät edut matkoilla:
- Kiinteä hinta tiedetään ennen matkan alkua
- Kaikkien reittien historia tallentuu sovellukseen
- Osoitetta ei tarvitse selittää kuljettajalle suullisesti
- Korttimaksu säästää paikallisen valuutan ongelmilta
Teiden laatu vaikuttaa matkan mukavuuteen enemmän kuin itse auto. Helsingissä vanha autokin kulkee pehmeästi. Bukarestissa uusi auto ei pelasta tien kuopilta.
Juomarahat eivät ole pakollisia. Järjestelmä antaa mahdollisuuden lisätä niitä sovelluksen kautta matkan jälkeen, mutta useimmat kuljettajat eivät odota lisämaksua. Skandinaviassa juomarahaa jätetään harvoin, Etelä-Euroopassa useammin.
Yleiskuva
Bolt toimii vakaasti useimmissa eurooppalaisissa kaupungeissa. Palvelu sopii lyhyisiin kaupunkimatkoihin ja liikkumiseen tutuissa paikoissa. Ulkomailla se ratkaisee kielimuurin ja epäselvien hintojen ongelman.
Heikot puolet tulevat esiin ääriolosuhteissa – huono sää, ruuhka-aika, syrjäiset alueet. Perinteiset taksit osoittautuvat luotettavammiksi. Autojen laatu ja kuljettajien ammattitaito vaihtelevat suuresti maiden välillä ja jopa saman kaupungin sisällä.
Iltalehdessä julkaistu selvitys kuvailee, miten sovellukset ovat viime vuosina laskeneet tilausten hintoja, mutta nostaneet omia komissiomaksujaan 25 prosenttiin (lähde). Kuljettajat kertovat tekevänsä työtä matalilla palkkioilla, ja monet joutuivat järjestämään mielenilmauksen parempien ehtojen vaatimiseksi.
Sovellus sopii matkailijoille, jotka arvostavat hinnan ennustettavuutta ja korttimaksun mukavuutta. Täysin sen varaan ei kuitenkaan kannata luottaa – varasuunnitelman olemassaolo on aina hyödyksi.
Kirjoittajan kokemus ja henkilökohtainen mielipide
Bolt-taksi ei herätä minussa mitään tunteita. Se on palvelu, joka auttaa pääsemään pisteestä A pisteeseen B. Kielteisiä tapauksia on ollut (valitus ei koske Boltia itseään, vaan kuljettajien rehellisyyttä), mutta pääosin minä ja perheeni emme ole törmänneet ilmeisiin ongelmiin.

Puoli Eurooppaa kierrettyäni olen varma näkemyksestäni – Bolt on hyvin erilainen eri maissa. Itä-Euroopassa Boltin vakioautot ovat usein hyvin alhaista luokkaa. Se on puoli huoliosta. Usein ne ovat huonossa kunnossa. Länsi-Euroopassa en ole törmännyt tällaiseen ongelmaan. Hinnat ovat siellä oletuksena korkeammat, mutta autokanta ei herätä moitteita.