Cavalet matkalaukku kokemuksia: Mitä käyttäjät kertovat

Suomalainen Cavalet-brändi on ollut olemassa vuodesta 1945 lähtien. Alun perin yritys perustettiin Tanskassa, mutta nykyään se on ruotsalaisomistuksessa. Suomen markkinoille merkki tuli jo vuonna 1961, mikä tekee siitä yhden vanhimmista Skandinaviassa.

Tärkeää on olla sekoittamatta Cavaletia Cavalier-brändiin. Cavalier on suomalainen merkki, jota kehittää paikallinen tiimi yhdessä aasialaisten valmistajien kanssa. Nämä ovat eri yrityksiä, joilla on erilaiset hinnoittelupolitiikat ja tuotevalikoimat.

Cavalet matkalaukku kokemuksia foorumeilla

Suomalaisilla foorumeilla Cavalet-keskusteluja löytyy säännöllisesti. Vauva.fi-sivustolla eräs käyttäjä kuvaa kokemustaan: ”Mulla isokokoinen Cavalet neljällä pyörällä. Kevyt ja tilava, muttei kovin tukeva työnnettäessä.”

Muut omistajat mainitsevat vanhojen mallien kestävyyden. Yhden kommentin mukaan käyttäjän vanhemmilla on 70-luvun Cavalet, joka on edelleen toimintakunnossa. Tämä kertoo siitä, että tuotannon laatu oli aikoinaan korkealla tasolla.

Suomi24-foorumilla useat henkilöt jakavat Cavalet matkalaukku kokemuksia. Käyttäjä kirjoittaa: ”Meillä on 3 cavan laukkua ja vanhin on ostettu vuonna 98 ja on edelleen kuin uusi. Lukot on erittäin kestävät ja materiaali ei halkeile vaikka ryanairilla esim on viskottu jäljistä päätellen oiken olan takaa.”

Mielenkiintoista on, että monet suomalaiset vertaavat Cavaletia halvempiin vaihtoehtoihin. Samalla foorumilla joku mainitsee lainanneensa Unicorn-merkkistä (budjettimerkki) laukkua, ja sekin kesti useamman lennon. Kysymys kuuluu, kuinka kauan edulliset matkalaukut kestävät verrattuna testattuihin merkkeihin.

Cavalet matkalaukku

Suosittujen mallien tekniset ominaisuudet

Cavalet Malibu on yksi eniten keskustelluista sarjoista. Keskikokoinen (M) painaa tyhjänä 3,9-4,1 kg ja tilavuus on 62-75 litraa laajennuksen kanssa. Iso koko (L) painaa jo 4,5 kg ja vetää 103-123 litraa.

Rungon materiaali on ABS-muovia. Prisma.fi-sivuston tietojen mukaan Cavalet käyttää samaa ABS-muovityyppiä, jota käytetään autojen puskureissa. Tämän pitäisi taata hyvä iskunkestävyys, vaikka käytännössä naarmut ilmestyvät silti.

Vakiovarusteet:

Mallien takuu on 5 vuotta valmistusvirheille. Tärkeä huomio: takuu ei kata lentoyhtiöiden kuljetuksen aiheuttamia vaurioita. Jos laukku hajoaa lentokentällä, valitus tehdään kuljetusyhtiölle.

Cavalet Pasadena -sarja on kalliimpi vaihtoehto, jossa on ylimääräisiä muotoiluyksityiskohtia. Rhodes-sarja myydään kolmen erikokoisen laukun setteinä. Usein matkustaville tällainen paketti voi olla edullisempi kuin yksittäisten kappaleiden ostaminen.

Kuinka painavat tyhjät matkalaukut ovat

Tyhjän matkalaukun paino on yleinen teema foorumeilla. Suomi24:llä joku kysyy Matkalehti-lehden liitteenä tulleesta laukusta ja mainitsee 4 kg painon. Vertailun vuoksi mainitaan Samsonite Cosmopolitan, joka painaa noin 3 kg.

Cavalet-mallit ovat todella raskaampia kuin jotkut kilpailijat. Tämä selittyy rungon seinämien paksuudella. Paksummat seinät = suurempi paino, mutta myös parempi sisällön suoja. Lentoyhtiöille, joilla on 20-23 kg raja, tämä voi olla ongelma, varsinkin jos pakkaat paljon tavaroita.

Eräs foorumin käyttäjä kysyy: ”Mitä te muuten laitatte sinne laukkuun, kun painoa kertyy ylikiloiksi asti?” Ilmeisesti kaikille tyhjän laukun paino ei ole kriittinen. Jos pakkaat kevyitä vaatteita etkä kuljeta matkamuistoja, ylimääräinen kilogramma ei vaikuta.

Käyttäjien kokemuksia eri brändeistä

Samsonite tarjoaa kevyempiä premium-luokan malleja, mutta hinnat ovat merkittävästi korkeammat. American Tourister (Samsoniten tytäryhtiö) on suunnilleen samassa hintaluokassa kuin Cavalet, mutta muovin laatu voi olla heikompaa.

Foorumeilla Cavaletia verrataan usein suomalaiseen Cavalieriin. Cavalier on halvempi ja se on suunnattu suomalaisille budjettimarkkinoille. Cavalet maksaa enemmän, mutta sillä on pidempi tuotantohistoria.

Hintaerot:

Suomalaisille tärkeää on huollon ja varaosien saatavuus. Cavaletia myydään suurissa tavarataloissa kuten Prisma, K-Citymarket ja erikoistuneissa laukkumyymälöissä. Cavalier on myös laajasti edustettuna, mikä helpottaa korjauksia ja osien vaihtoa.

Konkreettiset heikkoudet käyttökokemuksissa

Nelipyöräjärjestelmällä on haittapuolensa. Useat Vauva.fi-käyttäjät huomauttavat, että neljä pientä pyörää ovat vähemmän vakaita epätasaisilla pinnoilla verrattuna kahteen isoon pyörään.

Yksi kommentti kuuluu: ”Silloin, kun olin oppaana, niin sen laukun kanssa piti pärjätä milloin missäkin ja ne kaksi isoa pyörää olivat parhaat vaikka jossain Lontoon kaduilla, kun piti lentokenttäjunasta siirtyä metroon ja metrolinjalta toiselle. Mutta jos istuskelet vaan takseissa, niin sitten ne neljä pyörää on hyvät lentokentällä.”

Kiiltävät mallit naarmuuntuvat nopeasti. Tämä on tyypillinen ongelma kaikille laukuille, joissa on kiiltävä pinta, ei vain Cavaletille. Mattapintaiset versiot näyttävät käytännöllisemmiltä useiden matkojen jälkeen.

Teleskooppisessa kahvassa voi joissakin malleissa olla välystä. Foorumeilla tästä ei usein valiteta, mutta ostettaessa kannattaa tarkistaa, kuinka tiukasti kahva lukittuu eri asentoihin.

Sisätilaa ei aina käytetä optimaalisesti. Paksut seinät vievät useita senttejä, mikä on huomattavaa verrattuna saman ulkomitan tekstiililaukkuihin.

Brändin historia ja innovaatiot

Laukkumatka.fi-sivuston mukaan Cavalet oli maailman ensimmäinen valmistaja, joka toi markkinoille matkalaukun kahdella pyörällä ja vedettävällä teleskooppikahvalla. Tämä tapahtui jo 1900-luvun puolivälissä ja oli vallankumouksellista teollisuudelle.

Vuonna 1980 yrityksen osti tanskalainen konsertti, jonka jälkeen tuotanto siirtyi Aasiaan. Nykyään Cavalet on 100-prosenttisesti ruotsalaisomistuksessa. Tuotanto jatkuu Aasiassa, mutta laadunvalvonta tapahtuu Ruotsista käsin.

Brändin nimi liittyy ranskalaiseen Caravelle-lentokoneeseen. Perustaja Carlo Hjort seurasi näiden koneiden nousua toimistostaan lähellä Kastrup-lentoasemaa Kööpenhaminassa ja inspiroitui niiden kevyydestä.

70-80-luvuilla Cavalet valmisti alumiinisia salkkulaukkuja ja matkalaukkuja alumiinikehyksellä tytäryhtiönsä Annoletin kautta. Näistä malleista tuli kulttisuosittuja Skandinaviassa. Joku foorumeilla muistelee edelleen näitä laukkuja nostalgisesti.

Pitkäaikaiset Cavalet kokemuksia

Foorumit antavat ristiriitaisen kuvan. On arvosteluja laukuista, jotka palvelevat vuosikymmeniä. On mainintoja rikkoontumisista muutaman lennon jälkeen.

Todennäköisesti paljon riippuu siitä, miten lentokenttien matkatavarapalvelut käsittelevät laukkua. Eräs Suomi24-käyttäjä kirjoittaa, että hänellä kolme laukkua peräkkäin hajosi lennoilla, mutta puhe oli eri merkeistä, ei vain Cavaletista.

TSA-lukot kestävät hyvin. Tämän vahvistavat useat foorumien kommentit. Pyörät kestävät pidempään kuin budjettibrändeillä. Saumat ja vetoketjut harvoin hajoavat, jos laukkua ei ylikuormiteta.

Cavalet sijoittuu keskihintaiseen segmenttiin. Tämä tarkoittaa kohtuullista laatua järkevään hintaan, mutta ei premium-kestävyyttä. Suomen markkinoille tällainen suhde voi olla perusteltu, kun otetaan huomioon huoltokeskusten ja varaosien saatavuus. Jos laukku palvelee 5-7 vuotta aktiivisessa käytössä muutaman kerran vuodessa, tämä on normaali tulos tälle hintakategorialle.