Kokemuksia Mixx Travelista – arvokkaita oppeja matkailijoille

Matkailu on aina ollut koetinkivi: toiset palaavat innostuneina ja kymmeniä valokuvia mukanaan, toiset taas kirjoittavat vihaisia viestejä sosiaaliseen mediaan. Mixx Travelin tilanne on ainutlaatuinen – suomalainen yritys on onnistunut keräämään sekä ylistäviä arvosteluja asiakkailta että ankaraa kritiikkiä. Mielipiteiden kirjo on niin laaja, että herää kysymys: puhummeko edes samasta matkatoimistosta?

Selvitetään, mitä todella on meneillään ja miten voit suojella itseäsi valitessasi matkanjärjestäjää Suomessa.

Tietoja Mixx Travelista

Suomalainen yritys Mixx Travel on toiminut matkailupalvelujen markkinoilla vuodesta 2019 lähtien ja erikoistunut Turkin ja Välimeren kohteisiin. Sillä on toimisto Helsingissä, verkkosivusto (mixxtravel.fi) ja aggressiivinen markkinointi suomalaisissa sosiaalisissa medioissa.

Vuonna 2025 kaikki päättyi konkurssiin. Yritys ilmoitti taloudellisista ongelmista sen jälkeen, kun suuri skandaali, johon liittyi joukkomatkojen peruutuksia ja takaisinperimättömiä rahoja, herätti suomalaisen median huomion. Suomen kuluttaja-asiamies sai kymmeniä valituksia, ja paikallinen matkanjärjestäjien yhdistys vahvisti, että yrityksellä oli vakavia maksuvalmiusongelmia.

Monet asiakkaat jäivät epävarmaan tilanteeseen: toiset menettivät rahaa maksamattomista matkoista, toiset jäivät Turkkiin ilman paluulippua. Oikeudenkäynnit ovat nyt käynnissä, mutta mahdollisuudet saada täysi hyvitys ovat vähäiset.

Mixx Travel trustpilot suomi

Positiiviset kokemukset

Ennen konkurssiaan Mixx Travel sai paljon hyviä arvosteluja. Trustpilot-alustalla yrityksen arvosana oli 3,1 viidestä lähes 1 940 arvostelun perusteella – keskivertoinen, mutta ei katastrofaalinen.

Asiakkaat kiittivät seuraavia asioita:

Johtajat yrittivät todella löytää asiakkaiden toiveisiin sopivia vaihtoehtoja. Jos asiakas halusi hotellin, jossa oli lastenklubi ja joka sijaitsi lähellä rantaa, he valitsivat useita vaihtoehtoja ja selittivät kunkin hotellin hyvät ja huonot puolet. He eivät vain antaneet asiakkaalle luetteloa ja pyytäneet valitsemaan, vaan tekivät konkreettisia ehdotuksia.

Yritys osallistui aktiivisesti keskusteluihin Suomi24-sivustolla ja muilla suomalaisilla foorumeilla. He vastasivat kysymyksiin ja antoivat neuvoja viisumeista ja asiakirjoista. Se antoi avoimen vaikutelman. Suomen markkinoilla, joilla matkailu on perinteisesti kallista, Mixx Travelin hinnat sesongin ulkopuolella näyttivät houkuttelevilta.

Rehellisesti sanottuna suurin osa positiivisista arvosteluista on kirjoitettu ennen vuotta 2024, jolloin yritys oli vasta saamassa vauhtia ja laatu oli hyväksyttävää.

Positiiviset kokemukset

Nyt ongelmista. Ja ne ovat vakavia. Asiakkaiden tärkeimmät valitukset:

Yleisin tarina oli tämä: ihmiset ostivat liput useita kuukausia etukäteen, ja viikkoa ennen lähtöä he saivat peruutuksen. Syyt olivat aina epämääräisiä – ”tekniset ongelmat”, ”hotelli ei vahvistanut varausta”, ”muutokset lentoyhtiön ehdoissa”. Hyvitykset viivästyivät kuukausia. Asiakkaat odottivat 3–4 kuukautta, soittivat jatkuvasti ja saivat lupauksia ”ensi viikosta”. Jotkut eivät koskaan saaneet hyvityksiä – yritys meni konkurssiin ennen sitä.

Myös hotellien kanssa oli klassinen ongelma: valokuvassa näkyi ylellinen viiden tähden hotelli merinäköalalla, mutta todellisuudessa se oli vanha kolmen tähden hotelli kilometrin päässä rannasta. Valituksiin vastattiin muodollisesti: ” Tämä on subjektiivinen mielipide, me toimitimme palvelun sopimuksen mukaisesti.” Useat ihmiset valittivat, että kuljetus ei ollut odottanut heitä lentokentällä. Heidän piti itse etsiä taksi ja yrittää sitten saada korvausta Mixx Travelilta. Tietenkin he eivät onnistuneet.

Kun vakavat ongelmat alkoivat vuonna 2024, yritys käytännössä lopetti valitusten käsittelyn. Sähköposteihin ei vastattu, puhelinlinja ei toiminut ja tyytymättömät asiakkaat kiellettiin sosiaalisesta mediasta.

Suomen televisio YLE kertoi 1.8.2025, että yli sata suomalaista matkailijaa oli ulkomailla, kun yritys meni konkurssiin. Monien piti järjestää paluulennot itse.

Miksi yritys meni konkurssiin?

On useita versioita. Virallisesti Mixx Travel syytti kaikesta pandemian seurauksia ja lentolippujen hintojen nousua. Matkailualan asiantuntijat mainitsevat kuitenkin muita syitä.

Yritys alitti hinnat houkutellakseen asiakkaita ja toimi lähes nollakatteella tai jopa tappiolla, luottaen volyymiin. Kun matkailijoiden virta väheni, taloudellista puskuria ei ollut. Suomalaisen Iltalehden mukaan Mixx Travelilla oli konflikteja turkkilaisten hotellien kanssa maksamattomista laskuista. Hotellit alkoivat kieltäytyä ottamasta vastaan yrityksen matkailijoita.

Suomessa matkanjärjestäjillä on oltava konkurssivakuutus. Mixx Travelilla oli vakuutus, mutta se ei kattanut kaikkia sen velkoja. Asiakkaat, jotka olivat ostaneet matkoja viime kuukausina, jäivät ilman suojaa.

Suomen Matkailuyhdistyksen (SMAL) asiantuntijat uskovat, että yritys yritti selviytyä kriisistä houkuttelemalla uusia asiakkaita – klassinen pyramidijärjestelmä. Uusista myynneistä saadut rahat käytettiin vanhojen velkojen maksamiseen. Kun järjestelmä romahti, se vaikutti satoihin ihmisiin.

Kuinka suojautua matkanjärjestäjää valitessa

Mixx Travelin tarina on hyvä opetus. Kun valitset matkanjärjestäjää Suomessa, tarkista ensin sen toimilupa verkkosivuston kkv.fi rekisteristä. Jos yritystä ei ole luettelossa, älä edes harkitse sitä. Tutki seuraavaksi arvosteluja kriittisesti – älä keskimääräistä arvosanaa, vaan sisältöä. Kymmenet identtiset ylistävät arvostelut ilman yksityiskohtia ovat yleensä väärennettyjä. Negatiiviset kommentit ovat informatiivisempia.

Tarkista matkanjärjestäjältä, millainen vakuutus heillä on konkurssitapauksia varten ja mitä se kattaa. Hyvämaineiset yritykset selittävät tämän avoimesti eivätkä välttele kysymystä. Älä varaa matkoja kuusi kuukautta etukäteen – mitä kauempana päivämäärä on, sitä suurempi on riski menettää rahaa konkurssitapauksessa. Optimaalinen aika on 1–2 kuukautta ennen lähtöä. Maksa aina kortilla, älä pankkisiirrolla – näin on helpompi riitauttaa tapahtuma pankin kautta.

Matkailu ei ole ala, jossa voit saada viiden tähden palvelua kolmanneksella hinnasta. Jos tarjous näyttää liian hyvältä ollakseen totta, siinä on todennäköisesti jokin juju. Markkinoille tulijat ovat aina riskialttiimpia, vaikka vanhemmat yrityksetkin voivat mennä konkurssiin. Mutta jos yritys on vuoden tai kahden ikäinen ja tarjoaa hintoja, jotka ovat 30 % kilpailijoita alhaisemmat, se on varoitusmerkki.

Suomen kuluttaja-asiamies suosittelee ottamaan yhteyttä suuriin ketjuyrityksiin, kuten TUI tai Aurinkomatkat. Ne ovat kalliimpia, mutta luotettavampia. Ongelmien sattuessa voit saada korvausta.

Mitä tehdä, jos olet joutunut Mixx Travelin uhriksi

Jos olet jo kohdannut ongelman, toimi seuraavasti:

  1. Kerää kaikki asiakirjat – sopimus, maksutositteet, kirjeenvaihto, kuvakaappaukset
  2. Jätä korvaushakemus vakuutusyhtiölle, jos matka oli vakuutettu
  3. Ota yhteyttä Kuluttajariitalautakuntaan
  4. Liity vahinkoa kärsineiden ryhmäkanteeseen

Jos matka oli vakuutettu, tee korvaushakemus vakuutusyhtiölle. Prosessi ei ole nopea, mutta mahdollisuuksia on. Kuluttajariitalautakunta käsittelee valitukset maksutta ja voi antaa sinulle suotuisan suosituksen. Juridisesti se ei ole tuomioistuin, mutta yritykset noudattavat usein tällaisia päätöksiä. Jos yritys on kuitenkin mennyt konkurssiin, tästä ei ole paljon apua.

Mixx Travelin konkurssin jälkeen lakimiehet alkoivat kerätä uhreja ryhmäkanteeseen. Yhdessä on helpompi saada ainakin osittainen korvaus. Älä kuitenkaan odota nopeaa päätöstä – konkurssitapaukset venyvät vuosia. Jos saat takaisin vähintään puolet rahoistasi, se on jo menestys.

Johtopäätökset

Mixx Travel on tyypillinen esimerkki siitä, kuinka matkayritys voi aloittaa hyvin ja päättyä katastrofiin. Alhaiset hinnat ja henkilökohtainen lähestymistapa houkuttelivat asiakkaita Suomessa, mutta kulissien takana velat ja ongelmat kumppaneiden kanssa kasvoivat.

Tärkein opetus: älä säästä turvallisuudessa. Halpa matka voi johtaa koko rahan menetykseen ja pilata loman. Tarkista matkanjärjestäjä virallisesta KKV-rekisteristä, lue arvosteluja, maksa kortilla ja älä jahtaa liian houkuttelevia tarjouksia.